Friday, November 17, 2006

God helg på er!

Om några timmar skall jag åka hem till Malmö efter en vecka i Göteborg.
Hem till kaoset so to speak. Alltså nu tror ni säkert att jag menar ett emotionell kaos med tårar, bråk och ett fasligt kastandes av tallrikar. Så är det inte så klart vi är faktiskt riktigt bra kompisar även om det känns lite sorgset ibland.

Kaoset består av kaos alá städkaos. Tjejen som faktiskt är en av dom noggrannaste och ordentligaste personer jag känner har en liten nackdel hon ser sig själv som en rebell och har liksom gjort en pryl av att inte hörsamma någon av mina önskemål här i livet, även om problemet med städkaos är något som hon nästan lider mer av än mig.

För 8 månader sedan så flyttade vi till vår nya lya. Att inte tjejen efter 6 månader inte hade packat upp hennes sista två flyttlådor utan istället hade dom ståendes mitt i vardagsrummet såg jag som lätt besvärande, varpå jag vänligt men bestämd bad henne ta hand om lådorna.
Det gjorde hon! Dock genom att tömma lådorna på vårt nyinköpta matbord med konsekvensen att det inte går att äta middag vid matbordet längre. Utan jag tvingas sitta med tallriken balanserandes på knät i soffan med risk för brännskador, samt rädslan att spilla mat på soffan och då få mitt livs utskällning. Jag har om och om igen bett henne ta hand om alla prylar som ligger på matbordet, jag har till och med erbjudit mig att ta hand om bordet (läs släng) och hjälpa henne.

Så sa jag då till på skarpen att nu måste hon agera! Vad händer? jo hon ignorerar bordet och vänder istället upp och ner på badrummet men konsekvensen att det knappt gick att använda stället utan att riskera att trampa sönder någon macsminkburk. Dock så städade faktiskt tjejen upp allt efter två veckor, jag tror hon själv kände att det inte var helt optimalt.
Så i förra veckan så bad jag henne återigen ta hand om matbordet, i alla fall spränga fram en plats så jag kan sitta där. Vad gör hon? jo nästa dag så tar hon tag i städandet och tömmer en av henne 4 klädesgarderober. Det ligger nu ett hav av kläder i sovrummet och självklart så ligger alla dessa kläder framför min garderob.

Nu låter det kanske som jag är värsta ordentliga städperson, det är jag. Jag är ordningsam ordentlig, tjejen står för kaoset.

Ha en trevlig helg ni som råkar läsa detta.

/D

Ps. Syftet med detta inlägget är endast att reta tjejen

5 comments:

Anonymous said...

haha, har tjejen läst detta?

Dante said...

Tone - Jag ligger på pluss idag i och med körningen och hennes miss med att haka på till cph. Så även om hon nog skulle vilja kasta ett ägg på mig så gör hon inte det.

I luve it när jag kan ta ut svängarna utan att det blir konsekvenser ;-)

/D

Anonymous said...

He he...

Tips!

Fixa en fest hemma hos er! Brukar trigga dom flesta tjejer att helt självmant städa kliniskt rent.

Stina

Anonymous said...

tror du jag är ett psykfall som styrs av kodord?

här städas inget om inte inspiration infinner sig och även den kan lätt ignoreras.

Dante said...

Stina - Tja en bjudning hem till oss varför inte! typ bara skicka inbjudan "ni är välkommna hem till Dante och tjejen för en lars noren kväll där vi skall uppleva för och nackdelarna med att ha gjort slut men endå bo ihop"
Kan bli en lätt krysta stämning men iden isig är inte dum!!

Tjejen - kodord, klarspråk det är inte mycket som funkar.

Nu ser jag dock att det är inspiration som krävs och då gäller det ju att vi båda tajmar det rätt så jag säger rätt sak vid rätt tillfälle när vinden blåser rätt och det är en jämn dag samt luftfuktigheten är perfekt.

Det kan bli städat snart inser jag!

/D