Tuesday, March 27, 2007

Nu skiter jag i er!

Jag må verka smula omogen och lätt patetisk ibland. Men jag är mycket mer än vad ni tror! Jag tar ansvar, jag bryr mig om och är i det stora hela en fin människa. I dryga 4 månader så har jag kompromissat med min egna bekvämlighet för din och mina framtida barnsskull. Jag offrar mig för att ni skall må bra. Jag har parkerat min bil i garaget i 4 månader och istället suttit i svettiga tåg med äckliga människor. För er skull! För naturens skull för att ni skall andas frisk luft!

Jag känner dock att jag ej får tillbaka av moder natur och er. Moder natur jävlas genom att det är för kallt för sommarjackan och för varmt för vinterjackan och alla ni, tja ni bjuder mig på alldeles för lite sprit och pizza och jag får extremt lite klämma bröst tid.

Så nu får det vara nog, nu skall jag inte bara ge jag skall ta! Så på söndag så skiter jag i er och naturen jag skall plocka fram min bil och börja köra land och rike runt. Det skall bli så skönt!

En bra sak dock med att åka tåg det är att min mp3 spelare har blivit pals. Många mixar har gjorts och njutits utav. Nedan mix har en perfekt balans! Lugn i början när man är trött och skör på tåget, sen hottas den upp lagom tills man kommer fram så man är peppad som fan!

En sån mix en sån balans!

Låt 1.
Portishead – Undenied
Från den eminenta plattan Portishead som kom 1997. Geof Barrow kan man nästan säga är grundaren av Triphop scenen. Han jobbade ihop med både Massive attack och Tricky. Själv upptäckte jag Portisehead 94 med albumet Dummy. Jag pluggade mitt första år på University of Humberside och jag blev kär i Beth Gibbons röst, något jag aldrig erkände för min dåvarande flickvän.

Låt2.
Morcheeba – Howling
Från plattan Who can you trust. Morcheeba är så bra men jag kan än idag inte lyssna på dom utan att skämmas lite. Jag älskar musik jag tycker mig ha koll på det mesta och ligga före i mångt och mycke. Men jag missade morcheeba. Det var i stockholm hemma på en förfest hos en tjej som iofs var trevlig men som i stort sätt köpte sin musik i reabacken på bensinmackar. Och där stod den plattan who can you trust, inklämd mellan absolut power hits och gyllentider. Hur kunde hon och inte jag? Jag känne mig smutsig och äcklig. Sen dess har jag och morcheeba varit bra vänner, vi hade en svacka i och med plattan fragments of freedom som sög. Men 2002 när plattan charango kom så blev vi vänner igen. Morcheeba är bra.

Låt3.
GusGus – Rememberance
Från deras andra platta Polydistertion. Du vet alla gånger när ni suttit och druckigt rödtjut och snackat isländska band. Den där jobbiga snubben med dom snea tänderna hävdar att Sugarcubes är bäst och den där tjejen som hånglade med ditt span hävdar björk. Well nu kan du be dom båda dra åt helvete. Gusgus ÄR den bästa isländska gruppen och dom har 5-6 plattor som bevisar det.

Låt4.
Death In Vegas – 23 lies
Året var 1997 jag och två kamrater satte oss i min gamla saab och åkte från väst till öst, från Hull till Manchester för att se Chemical Brothers spela. Förband var en grupp som hette Death in vegas som samma år släppte en skiva som hette Dead elvis. Bra så. Men det var med plattan scorpio rising 2002 som Death in vegas fick kultstatus. Och där kunde jag lite coolt ta en slurp på min GT och säga, ja death in vegas såg jag ju redan 97 i England. Cred till mig.

Låt5.
The Beloved – Deliver me
En tidig förälskelse. 88 flyttade familjen till England. Jag lyssnade på råsynt, komplett med syntofs både fram och bak upptäckte jag en ny värld indie musiken. The beloved var en del av indie dansce scenen tillsammans med the orbital och 808state. Det var inte så creddigt att gilla the beloved. Det var coolare att gilla typ pale saints och my bloody valentine gittar indie scenen. Men jag gillade the beloved redan då. Nu skäms jag verkligen inte och därför är thebeloved med här.

Låt6.
The Divine Comedy – Frog Princess
Jag hade en fling med easy listening stilen. Det var en väldigt liten fling, nästan ett fyllehångel. Band som Mike Flowers pop försvann snabbt när jag nyktrade till men Divine Comedy var kvar och det visade sig att det inte var tal om något fyllehångel. Det var kärlek. Plattan Cassanova är grym.

Låt7.
Tindersticks Another night
Jag vet pinsamt lite om Tinderstick dom är från Nottingham och har släppt massor med skivor som inte jag har. Tinderstick kan var the love of my life och jag vet inte om det. Det är en trygghet att ha det så.

Låt8.
The Streets .- Blinded by the lights.
Från plattan a Grand don’t come for free. Den plattan är inte häflten så bra som Orignal pirate material som när den kom år 2002 var the best ever! Man sitter i bussen på väg till match upkittad i sina finaste Hackett kläder och så sätter någon på Geezers Need Excitement" då lever man!

Om skivan hade varit ett band så hade vi nu vänt på bandet och sidan B så höjjer vi tempot och får lite puls i oss.

Låt 9.
Audio Bullys .- All sing along.
Ahh kan det var så här bra? Skivorna Hooligan House, Ego war och generation är ett måste! Jag bara älskar detta! Jag såg dom på sture typ 2003-2004 dom spelade på någon fest ordnad av någon antidrog föreningen. Lustigt i och med att deras låtar handlar om fest fotboll och droger och dom döljer på intet sätt att dom tar droger. Så kan det gå när man inte gör sin research better utan bara bjuder in dom på spelningar. Grymma är dom dock som sagt!

Låt10.
The Tough Alliance – Keep it pure
Göteborgs stolthet! Ett så magiskt brittisk sound dom har dom goda herrarna. Deras två första Eps bådade gott och när skivan New School kom förra året så var jag förförd. Så synd att dom är Gaisare annars hade allt varit perfekt.

Låt11.
Just Jack – Tripple tone Eyes.
Hans första platta Outermarker är så bra! Hans andra platta släpptes för 3 veckor sedan och jag har den inte. Jag tänker fakturera mitt jobb för att dom driver mig så hårt att jag inte hinner odla mitt intresse. Skandal tycker jag!

Låt 12.
Bad Cash Quartet – To bored to Die
Jag är en oerhört blygsam person som aldrig skulle förhäva mig själv på något sätt men jag vill endå lyfta fram att det är jag som liksom inspirerat Bad Cash.
Året var 92/93 jag var tillsammans med en tjej vars ohängda bror bara lyssnade på Nirvana i ett. Visst nirvana var bra men inte bra nog att bra lyssna på dom. Jag tog grabben under mina vingar och med en faderligt lugn lotsade honom igenom, Pixies, sonic youth och hela den engelska indie scenen. Han sög åt sig som en svamp köpte en gitarr. En jävla mass år efter det tog slut med X-et så stod hand där som sångare och frontfigur för Bad Cash. Jag älskade musiken! Men likt en katolik som blivit påkommen med att onanera så skämdes jag att jag vuxna farbrorn stod på konserter på debaser och såg lilla martins band och dansade som jag var 15 år.

Låt13.
Hard-Fi – Better do better
Ännu en platta från det underbara året 2005. Jag skall inte bli långrandig om hard-Fi, låt oss endast konstatera att dom är bra.

Låt 14.
Christian Kjellvander- Stum Mountain man
Ja sista låten är alltid en tryckare. Ibland när jag skall sova så kan jag ligga i min säng och stirra upp i taket och tänka på att jag kan ha gjort fel karriärval. Jag må vara snygg i kostym och presterar underverk i den ack så sexiga telecom världen men jag borde, jag borde verkligen borde stå på en scen och klämma ut mig magisk melankolisk musik likt Mr Kjellvander.
Jag skulle hugga av mig 3 fingrar om jag bara för en kväll fick stå på scen och sjunga så bra musik som han gör. För övrigt är Kjellvander min mp3tågmusik. Jag hatar tåg jag hatar mina medresenärer men med Kjellvander i örat så mår jag bra och överlever mitt pendlande fram och tillbaka.

The end.

/D

4 comments:

Anette said...

Oh! The Divine Comedy! Genast färdades jag tillbaka till mitten av nittiotalet nån gång. Till en mer än till bredden fylld lokal vid St. Eriksplan. Neil var på topp. Fantastisk spelning. Och ölen som dracks med killarna i bandet efteråt var pricken över i:et....

Tack Dante för ett minne som jag lyckats glömma....

Dante said...

anette - Jag häppnar! Du har varit på en divine konsert. När gifter vi oss? ;-)

/D

Anette said...

Nu blev du allt förvånad va? ;) Alltså..hmmm...vet inte riktigt hur jag ska säga det här. Men. Jag hade nog tänkt mig ett lite mer romantiskt frieri än det där. Så får nog tyvärr ge dig korgen ;)

Dante said...

Net - Din romantiker där! Baah! ;-)

/D