Sunday, December 03, 2006

Jag är också en människa!

Jag är medveten om att min framtoning kan tolkas som lite omogen, typ att jag skojar om allt och så. Jag är sån jag brukar ha glimten i ögat. Men när folk som står mig nära tror att jag är sån jämnt och liksom inte tar något på allvar, tja då blir jag besviken. Jag blir rent av ledsen.

Jag kan vara allvarlig, jag har faktiskt också en hjärna och ett hjärta. Jag hävdar inte att jag är en stor tänkare med ett brinnande engagemang för typ allt men lite har jag att erbjuda, jag är fan inte så ytlig som somliga tror!

Senaste tiden har det varit väldigt mycket i media om miljön och hur vi förorena vår planet och förstår för våra barn. Jag har länge haft ett miljömedvetande. Drillad av en hård mamma som tvingade mig att källsortera redan som spädbarn. När jag lyckades fly från mammas klor så hamnade jag hos X tjejen som var en fanatisk miljökämpe och det blev bara värre och värre. Men det har suttit kvar allt jag har lärt mig och jag vill tror att jag kunde vara ett föredöme.

Nu tänker jag ta steget fullt ut och verkligen slå ett stort slag för miljön. Jag kör cirkus 130 mil i veckan, jag har en relativt ny bil från Saab så jag tror att utsläppen är minimal men det är ingen miljöbil. Pendlandet till Göteborg må vara bekvämt för mig men jag har så dåligt samvete för miljön, det gnager i mig och jag känner mig så egoistisk och skurkaktig. Usch!

Nu klarar jag inte av skuldkänslorna längre, nu tänker jag ställa undan bilen! Jag tänker, gå cykla och åka tåg. Åtminstone dom närmaste 6 månaderna. Ni kan tycka detta är ett litet steg men för mig är det stort Jag hatar att åka kommunalt och blotta tanken att jag skall behöva nyttja sj x antal i veckan för att åka till Göteborg gör mig spyfärdig. Men jag skall vara stark jag skall göra detta för miljön!

En ytterligare aspekt som påvisar vilken uppoffring jag gör att jag länge tänkt att börja ragga på småtjejer. Typ sist jag blev singel vid 25 år så gick jag och köpte en Cab för att locka tjejerna till mig, Så tänkte jag göra nu igen! Men nä osjälvisk som jag är så vinkar jag bye bye till den tanken och inser att jag får hitta andra starka sidor att lyfta fram och inte bara en snygg bil.

Well detta är vad jag gör för miljön! För er, ni mina medmänniskor, för våra barn!

Vad gör du?

/D

Ps I fredags så blev jag stoppad av polisen för jag körde för fort way to fort, så dom tog mitt körkort och jag lär nog vara av med det ett tag. Nu gör ju inte det så mycket i och med att jag redan tänkt ovan tankar och var redo att göra mitt för miljön. Men oj om det hänt i förra veckan när jag inte alls var redo att kämpa för miljön. Då hade jag nog varit sur nu. Riktigt sur nu.

7 comments:

Sus said...

Inte vara ledsen Danne, JAG vet att det finns ett hjärta i dig. Ett gott sådant också till och med :)

Vad jag gör för miljön?
Jo det ska jag tala om. Jag låter bli att putsa fönster och sprida kemikaliska rengöringsmedel i luften minsann. Istället utnyttja jag det naturen bjuder på och tittar på solkiga, smutsrandiga fönster men piffar upp med mjuk julbelysning och fina blommor.

Sen tycker jag att det är strongt av dig att ställa bilen. Körkortsfrånfället är bara en bisak.
Men jag måste ändå fråga, hur känns det att bli stoppad av polsen?
Jag är totalt ovetande, trots ofta förkomna 140-150 knyck på E6.an

Hehe

Puman said...

Jag har hitta soprummet och ska besöka den, okey skämt åt sidan, jag försöker källsortera nästan allt. Det är inte roligt alls men men...

Men bilen.. nej, ingen miljöbil för mig! Jag är ledsen, är ego och tycker att miljöbilar är fula.

Btw, Vad betyder kör grönt? :)
Nåväl, trevlig första advent på dig :)

Anonymous said...

miljöbilar är fula? eh...konstigt argument.. (pumans)

jag åker alltid kommunalt, har ingen bil än så länge! bra jobbat, Dante! lycke till med tågpendlandet med sj, det kräver sitt tålamod...kan (rekommandera www.swebusexpress.se i stället)

Puman said...

Tone,
Vad är det som är konstigt? Att jag inte kör en Toyota Prius?! (Jaaaaa, den är ful!) Och jag skulle vilja se mer designade bilar som "miljö-vänligare"?
Alla miljöbilar är inte så miljövänliga som man kan tro. Etanol från Brasilien kostar mer energi att skapa än det ger minskade utsläpp. Etanol kostar 57% mer fossil energi att producera etanol av trä än vad man får sen får tillbaka. Hur mycket fossilt bränsle som går för att fälla skogen, transportera, producera o.s.v?

Anonymous said...

Körde du sååå mycket för fort? Ajabaja!
Bli av med lappen är ju i och för sig en tragedi,, men du berättar det så himmla kul, att jag gapskrattar åt dej! Förlåt!
Vad jag gör för miljön skall jag inte gå in på här.Det är mycket, men dit räknar jag inte återvinning, då hela det "kapitlet" är en ren och skär bluff, som några tjänar offantligt mycke pengar på!

Anonymous said...

Jag blev bara tvungen att "sälja" mitt körkort till dej!
(dessutom har det blivit jävligt krångligt att lägga av en kommentar här hos dej? Inte bara sjösjukebokstäver, utan även popup,: ej tillförlitlig sida o.s.v))

Dante said...

Sus -

Du är en miljökämpe du suss! Men framförallt en god människokännare som faktist tillstår att jag har ett hjärta ;-)

Att bli stoppad av polisen känns tråkigt och man blir så förbannad på sig själv.

Kör ej över 140 suss då åker lappen på stuts :)

Puman -
Nog finns det fina milöbilar!
Kolla in LExus RX400H den är nice!
http://www.kaiserbil.se/lexus/details.php?id=5

Tone - Tar inte swebus längre tid än sj?

Well det kommer bli ett par intressanta månader det här. Blää!

Atir - Jo du klantig som få är jag.
Gällande återvinning så har du helt rätt. x höll brandtal om det där faktist.

Jag köper körkoret ditt rätt av! Hehe och du min sida är inte tillförlitligt den kan skapa obehag hos läsaren ;-)

/D