Friday, December 22, 2006

God jul på er!

Yes så var det då jul snart då. Jag har fått två julkort hitten tills. Ett handskrivet från personalen från Statoil här i Malmö och ett maskinskrivet från Eurocard, jag är nog inte populärare än så. Själv har jag suttit i 3 dagar och målat klippt och klistrat mina egen tillverkade julkort och skickat iväg 126 stycken julkort till typ alla. Har ni inte fått något. Well då måste det kommit bort på posten. Jag lovar.

Alltså jul, varje år så verkligen försöker jag bibehålla min bitterhet och mitt förakt över att alla förvandlas till mammon avdyrkare. Men hur jag än kämpar och sliter så är det omöjligt att när jag väl är hemma hos föräldrarna att även jag dras med i den gemytliga julstämningen.

Iår hoppas jag dock att jag skall kunna behålla min bitterhet i och med att jag imorgon skall åka tåg till Kungsbacka. Det var tydligen mer folk än jag som planerat att åka tåg typ alla tåg var fullbokade och det fick bli en asdyr 1 klass biljett till slut.

Who am i kidding jag kommer i år igen sitta där finklädd, låt mig pausa här och låt mig förklara finklädd. När jag var liten så var den ständiga kampen mellan mig och föräldrarna när jag skulle vara finklädd eller ej. I min värld så var jag finklädd jämnt, i föräldrarnas värld så fanns det tillfällen då jeans och tröja inte var finklätt. Ojoj vilka duster vi hade om detta. Jag vann kampen om att ALDRIG ha på mig mössa utomhus. Regnkläder lyckades jag halvt som halvt med (regnjacka på vid avfärd från hemmet, men gick alltid till boden och hämtade min snygga jacka istället) men kampen om att vara finklädd vann jag aldrig. På jul har man fina byxor och en skjorta det går bra att på sig en tjock tröja om det är kashmir osv. osv. När jag var liten så hatade jag så klart detta och fram till jullunchen så surade jag alltid! Men när jag väl satte tänderna i pappas julköttbullar så var jag glad som en knarkare i Amsterdam. Sen när julklappsöppnandet var igång så fick jag ju alltid snygga kläder som genast skulle provas och för att visa hur mycket man uppskattade kläderna så behölls dessa på istället för finkläderna. I win.

På äldre dar så trodde jag givetvis att jag som vuxen skulle bestämma vad jag har på mig. Jag har trott fel. Även om inte föräldrarna längre säger till mig vad jag skall ha på mig så får jag istället deras lätt besvikna min och hundögon på mig när jag kommer hem i slitna jeans och en Thshirt med ett avtryck av en fitta på sig. Jag klarar inte av skuldkänslor så då blir det alltid att jag byter om till mörka jeans och en skjorta. En gyllene kompromiss som brukar funka.

Well julen hemma hos Dante utspelar sig som följer. Mina 3 syskon och jag brukar trilla in den 23. Det är fan inte ofta vi träffas hela familjen på en gång så Jul är heligt då är vi hemma. På julmorgonen så äts det julfrukost som jag alltid brukar hoppa över, Jag vill liksom svälta mig själv till julbordet. Framåt 13 tiden så börjar julbordet dukas fram. Min kära far som fullkomlig älskar att både laga och äta mat joinas i köket av bror min som även han är fanatisk när det kommer till att laga käk. Dom börjar styra upp julbordet duka fram (efter jag burit in extra bordet där alla mat ställs). Well det mesta på julbordet skiter jag i, jag äter i princip bara köttbullarna, prinskorvarna, julskinkan. Min stora roll vid julbordet är att agera domare i frågan vem som gjort dom godaste julköttbullarna mellan far och son. Självklart dricks det julöl och snaps, med tillhörande snapsvisor.

Efter jullunchen så slumrar dom som vill sova medans dom yngre syskonen (26 och 30) ser på kalle. Själv vistas jag endast i tvrummet vid denna tidpunkt för att markera att hörnplatsen i soffan fortfarande är min dock brukar jag väl mest sova.

Framåt 5-6 tiden så börjar julklappsöppnandet, vilket brukar hålla på fram till midnatt. Att vi håller på såpass länge beror på att på varenda jäkla julklapp så skall det rimmas på. Ja det tar tid. En mindre paus i julklappsöppnandet tas för att äta lite småvarmt från julbordet som kvällsnacks.

när julklapparna är öppnande så spelas det TP. Well antingen blir frågorna svårare och svårare för varje år eller så blir vi dummar och dummar för det tycks mig som det där jävla spelet aldrig tar slut. Vinnaren blir inte den som först kommer imål utan vinnaren är den som lyckas hålla sig vaken.

Juldagen är det kalkonmiddag därefter så avlägsnar vi "ungdomar" oss för att gå på lokal och festa med folk från förr. Ni vet barndomskompisarna som man ser en gång om året, "hej hur mår du vad gör du nu för tiden" och så lyssnar man halvt som halvt på vad personen ifråga säger.

Yes det var jul det. Låter ju inte så värst spännande men liksom herpes så kommer det tillbaka vare sig man vill eller inte.

Idag skall jag smita tidigare från jobbet. Jag skall inhandla julklappar. I år måste jag tyvärr bryta min tradition att handla julklappar dagen innan jul. På grund av avsaknaden av bil så räknar jag med att allt kommer ta längre tid än vanligt.

Eventuellt så målar jag en täckning till dom som skall ha klappar istället för att behöva stångas med idioter i stan. Då blir det lätt att rimma också! Till dig min kära släkting här får du en vacker täckning.

Adjö och god jul till er

/D

5 comments:

Anonymous said...

Yiiippiii, äntligen julblogg! Som jag väntat.

En riktigt god jul tillönskas Dante.
Hoppas att du får en vante!

Anonymous said...

God jul, Dante!! Din jul hörtes ungefär ut som min...mysigt med familjen..! vi hörs! :)

Anonymous said...

Ho fuckin' ho! God jul på dig.

Anonymous said...

Var inte borta från bloggen för länge!
Önskar dej o din familj en härlig helg!

Dante said...

Fia - vante? Ehh är det något skånskt utryck för typ en kram eller en örfil?

God jul på dig nu enjoj skåneland!

Tone - God jul på dig! År 2007 kommer du få till svars för mycket du! Du flicka som inger mig hopp om att läget blir bättre bakom krönet med dina ständigt braiga och roliga inlägg :) Men 2007 skall jag allt visa dig att allt är svart, typ knäckebröd i sängen. I show u! ;-)

God jul på dig!

Mange - Va får du tid över till att surfa? knäcken färdigt kokad? Grabben jag är orolig riktigt orolig men god jul på dig!

Atir - Det samma till dig! Jag behöver inte säga till dig att njuta av julen. Jag känner mig på mig att du är en livsnjutare, helt i min stil!

God jul på dig!