Wednesday, December 06, 2006

Fy fan!

Tanken var att jag inte skulle gnälla över att jag mist körkortet. Jag var en idiot och får skylla mig själv.

Men idag skall jag göra ett undantag. Fy fan för tåg säger jag bara.

Jag uppfattas allmänt som en väldigt social människa, well i jobb sammanhang så får jag betalt för att umgås med folk, privat så är jag full när jag skall umgås med folk. Då funkar det. I övrigt tycker jag inte om mina medmänniskor speciellt inte om jag tvingas dela tågkupe med dom i över 3 timmar.

I morse kl 07.08 så satte jag mig på tåget till Göteborg, då insåg jag att dessa 6 månader kommer bli väldigt långa. Gud vad jag saknade min bil att i lugn och ro få sitta och lyssna på musik och vakna i fred. Well åka tåg är inte lugn och ro åka tåg är jobbigt.

- Varför varför betalar inte folk dom där 15-20 kr extra för att få bekräftad sittplats? Mellan Malmö lund och Helsingborg så var det som alla lekte hela havet stormar. Det byttes platser, folk harklade sig, skruvade på sig och såg besvärat på sin biljett och på sittplattsnumreringen allt samtidigt som dom slog stackars Dante med sina väskor och störde mig när jag skulle försöka sova.

- Okej tjejen som satte bredvid mig var okej, hon hade den goda smaken att hålla käften och inte försöka kallprata om vad som hände på cityakuten igår. Det skall hon ha en eloge för! Dock skall hon ha väldigt mycket kritik för att hon tog av sig sina skor och satt i strumplästen. Hallå. Detta är inte ditt vardagsrum, jag är inte din kille som får se dina bröst som kompensation för att stå ut med din tåsvett. Nej jag är en vanlig hederlig sj resenär, så vänligen ta på dig skorna.

- Hur fan skall man sitta och sova på ett tåg? Vad gör man av händerna? När jag sover så vill jag sträcka ut mig och hasa ner på stolen. Gott så, jag är kort och får plats och sitter bekvämt! Men vad van skall jag göra av händerna? Knäpper jag dom över magen så hamnar inte händerna på magen utan på Dantes stolthet, 35 cm stor svart fasa. Jag tycker inte det känns okej att sitta och sova med mina händer på dicken. Så då testade jag att hålla armarna i kors över bröstkorgen. Well då stack armbågen ut i gången så varje gång någon gick förbi så fick jag en smäll. Jag testade att ha händerna i fickorna, men då var jag på dicken igen. Som sagt handkontakt med dick när det endast finns ett tunt lager av kostymbyxa är inte okej. Jag testade att likt en hippie sitta på händerna. Det var inte skönt. Kort sagt hur fan sover man på tåg?

- I halmstad så klev tantligan på, 6 pers som skall till Göteborg och shoppa. Dom pratade och skrattade så att folk i 3 vagnar bakom oss blev störda. Och sen började dom dricka öl. Well jag må vara en fartsyndare och en allmänt jobbig människa men jag skall ha en eloge för att jag inte slog ihjäl alla 6 personer. Jag kan även meddela att skånska inte är den fulaste dialekten. Halmstadsdialekt slår det med råga. Det var så äckligt fult att jag ryser fortfarande.

- Den uppenbarligen galna människa som på sin telefon hade cracy frog som ringsignaler och som dessutom hade sin telefon på ett sådant ställe att det måste gå fram minst 4 signaler innan han svarade. Varför gör du så här? vill du att alla skall hata dig? för det gjorde vi. När jag går på ett tåg så tar jag fram min telefon trycker på en knapp så att den ställs om till att bara vibrera.

En skön sak med att vara en gubbig 33 åring. Jag kan vara gnällig.

Nä nu skall jag jobba på och sen skall jag knalla iväg till slottskogen och suga av gamla gubbar för en 50 lapp så jag har råd att åka 1 klass hem på fredag.

Adjö!

/D

8 comments:

Anonymous said...

Dante, jag har åkt till Oslo 10 gånger (!) i höst (buss och tåg), och har ett par heta tips:
1. nack-kudde från Clas Ohlson, 25 kr
-man kan sova bekvämt med huvudet åtminstonde, dina armar är det svårare att göra nånting åt...
2. fylla iPod med lugn, men bra musik som du lär dig att somna till

Finns dock inget som tar bort hatet till SJ helt och hållet. Det är ganska stärkt inom mig med måste jag erkänna...

Anonymous said...

tipset för armarna är att du börjar virka eller sticka. eftersom du börjar ha åldern inne så ska du snart kunna fixa mormorstricket, att virka och sticka medan man sover sittandes i upprätt ställning, med briljans.

Dante said...

Tone - jag tar din två punkter och kopierar dom rätt av! Bra där!

Tjejen - du inte en dum ide med att börja sticka. Om det dessutom är någon som stör mig så kan jag ju av misstag råka sticka dom med stickningsnålen.

/D

Anonymous said...

om du låter bli att använda stickorna som vapen så kommer alla brudarna att tro att du är en mysig jävel.

Anonymous said...

Håller med, tåg suger. Efter många års dagligt pendlande har jag utformat den sk "Pendlandets ädla konst". Nedan kan du läsa om en del av problemen du kommer att stöta på o knepen på hur du undviker dom:

Problem: Man kommer på tåget för sent och alla sittplatser har hunnit bli upptagna.
Knep: Tränga sig före och komma på tåget först av alla.
Problem: Tågstolen som man lyckats knipa går inte att fälla ner eller är obekväm av någon annan anledning.
Knep: Lära sig vilka sittplatser som har bra stolar och vilka inte.
Problem: Solen är låg på himlen och man sitter vänd så att det sticker i ögonen.
Knep: Samma som ovan, lära sig vilka platser som inte badar i sol alternativt har en rullgardin man kan fälla ner. Att ha ett par solglasögon till hands är också ett bra tips.
Problem: Medpassagerare i närheten lyssnar på musik med hörlurar som läcker allt ljud till omgivningen istället för att stoppa det i örat på lyssnaren (alternativt volymen är för hög).
Knep: Går inte att göra så mycket åt tyvärr, utan det gäller bara att bita ihop och hoppas på att batteriet tar slut för lyssnaren (vilket sällan brukar hända).
Problem: Medpassagerares telefon ringer med en hög och gäll signal medan ägaren ifråga rotar efter den längst ner i den jättestora väskan men kommer på sen att mobilen finns i jackan som hänger längre upp. När mobilen äntligen fiskats upp och tystats börjar personen ifråga att prata högt och tydligt så att alla i hela kupén ofrivilligt tar del i det totalt ointressanta samtalet.
Knep: Som ovan, går inte att göra något åt, stå ut och i värsta fall kasta en arg blick mot telefonägaren.
Problem: Man råkar träffa någon bekant som inte bara sätter sig i sätet bredvid utan även vill prata hela resvägen om ditten o datten.
Knep: Undvik ögonkontakt redan på perrongen, så kan man låtsas att man inte såg personen ifråga. Går det inte får man ta till nästa knep. Knuffa dig fram och kom på tåget före. Ta snabbt en plats där grannstolen redan är upptagen av någon, för dig, okänd person. Titta lite urskuldande sen på bekantingen och ryck på axlarna i en hjälplös gest.


PS. Poliskontroller suger också, fick fortkörningsböter på 2400 kronor förra veckan. DS.

Dante said...

Tjejen - Det är så jävla lätt alltså? så länge jag inte hugger någon med ett sticknål så blir jag mysig kille.

Fan jag tror endå jag kommer dominera på singelscenen!

Mimmi - ja det var som fan! nu inser jag att jag har långt kvar i min strävan att få svart bälte i kollektivåkning.

En fråga dock, du nämner att folk som pratar i telefone och som spelar hög musik, att man inte kan göra något åt läget. Jag känner spontant att jag hade sagt till dom att hålla käften eller gå.

Är sånt beteende, som mitt, accepterat bland tågresenärer? Eller är det en big nono? typ som att sno någon annans p-plats?

/D

Anonymous said...

Första klass *klapp klapp klapp*

Det räddade mitt humör och i förlängningen mina medpassagerares liv och lem under 2006.

Ibland kliver någon träskokittad grötbonde in i SJ:s finrum, men uppmärksammar man konduktören på att en förvirrad sudetdansk inte riktigt förstått tågordningen (häpp) så avvisas denne relativt omgående. Sticker man diskret till tågmannen en extra tjuga kan han slå patrasket med batong också. Alltid kul med underhållning till frukostcroissanten.

Anonymous said...

Hmm, har aldrig varit med om att någon har sagt till någon som stört (t.ex. genom för hög musik i spelaren eller telefonprat). Dom flesta brukade skruva på sig o kasta arga blickar mot störaren.

Kan inte du testa o säga till och rapportera om hur det gick? Som en försökskanin typ :-)