Saturday, January 19, 2008

Mange har blivit gammal.

Att åldras är naturligt så klart men det är samtidigt något som skrämmer. Ni kanske har noterat att jag har en viss åldersnojja och allt som ofta dryftar saker och ting som har med ålder att göra. Dock beror det ej på att jag är orolig för mitt egna åldrande, jag likt Peter Pan kommer aldrig bli gammal, jag är pojken som aldrig blir vuxen. Nej det jag finner jobbigt och rent utav sorligt är alla andra som åldras runt omkring mig.

Nu senast har vi Magnus som uppvisar klara symptom att bli en farbror, visserligen en trevlig farbror men ändock en farbror.

Han pinglar mig i fredags och har lagt upp planer för första fotbollsmatchen för i år. Härligt sprit droger och boll det var ett tag sedan om man säger så. En liten minitrip till Danmark sitter ju som pitten i Greta och jag vart givetvis väldigt exhalterad och såg fram emot att gå hem kasta av mig kostymen och byta om för att dra till Danmark samma kväll. MEn nä matchen var ju först någon gång i mars alltså över en månad bort.

Detta mina damer och herrar är ett åldersymptom som Magnus visar upp. Borta är spontana spur of the moment saker och välkommen säger vi till att planera saker och ting i detalj som värsta pensionärsresebyån. Hans åldrande har gott så fort till råga på allt jag menar bara för ett år sedan så planerade vi vår resa till VM i tyskland 45 minuter innan premiärmatchen, sen packade vi en plaståse med några bärs och åkte ner. Spontanitet och ungdomlighet när det är som vackrast.

Men som sagt borta är detta nu planeras det. Jag tycker lite synd om manges tjej, no doubt så pratar han dygnet runt om resan för det är det enda ljuset i en värld av ostfondue kvällar framför Bingolotto timmarna innan det obligatoriska missinonärsställningsknullet med vinballen som han har månadens vin från systemet att tacka för, ja denna resan har blivit en oas på samma sätt som midsommar, kräftskivan och julfesten med jobbet för farbror Magnus. Jag kan riktig se hur Magnus redan har lagt fram vilka kläder han skall ha på sig på matchdagen, hur dom ligger där på soffan och han varje kväll innan han går och lägger sig så går han fram till soffan och med en sin hudkrämsinsmorda hand så styrker han sin hand över sin Stonie jacka och viskar lite tyst för sig själv "nu är det bara 2 månader kvar" sen knäpper han ytterligare en knapp i sin pyjamas och sveper sin morgonrock närmare sig och så går han och sover.

Nä Mange tänk om du var lite mer som mig ung spännande och cool. Sen att folk skrattar åt mig som den offsidestående omogna gråhåriga fetknopp jag är må vara hänt men jag är i alla fall inte gammal ännu!

Och varför jag är hemma på en lördag undrar ni? Jo men va fan det är ju Så skall det låta kväll och tacos och en flaska bin45 dags ju!

Döden.

/D

2 comments:

Anonymous said...

"Som pitten i Greta" Hahahahaha jag tjuter av skratt :D

Anonymous said...

Dante, Dante, Dante! Du är briljant. Det där var det roligaste jag läst på länge! Tack!