Monday, January 14, 2008

Bildoktorn

I morgon bitti skall jag lämna in bilen på service och byta bromsar och avgassystem och lite annat smått och gott. Det känns som det kommer bli svindyrt jag lär få prostituera mig efter detta kalas.

Som ni säkert lagt märke till så är jag bäst på nästan allt, men nu go vänner får ni hålla andan en sekund, just bilar är jag grymt kass på. Jag har absolut noll koll, jag kan köra bil jag kan tanka och jag vet numera hur man fyller på olja och spolarvätska men mer än så nooo.

När jag tog körkort för si så där 15 år sedan så var jag jävligt osäker med att visa min okunskap kring bilar. Ett av mina värsta minnen, som jag tror jag har berättat om här på bloggen för ett gäng år sedan, var ju när jag och gamla tjejen lånade hennes pappas bil för vi skulle åka upp till deras stuga i bohuslän. Det var mitt i vintern och spolarvätskan tog slut, jag såg ingenting när jag körde. Till slut var jag illa tvungen att stanna till vid en bensinmack för att fylla på med spolarvätska. Problemet var att jag ej visste vad denna magiska vätska skulle in någonstans. Det fanns ett gäng hål att välja mellan. Redan då var jag smart nog att inse att man ej skall chansa (det har jag gjort en gång och sprängde då bilmotorn det blev dyrt men det är en annan story) men jag ville samtidigt inte gå in och be om hjälp på bensinmacken. Jag insåg att fylla på spolarvätskan var något man som kille skall kunna. Så jag tvingade mitt körkortslösa ex att köra fram bilen till bensinmacken medans jag gick och gömde mig bakom en häck. Där stod jag bakom häcken med snö upp till knäna och kände mig föga manlig. Men bensinmacksfolket fick i alla fall inte se min inkompetens.

Sen ett gäng år tillbaka har denna osäkerhet gått över, nu skiter jag i om folk garvar åt mig och tycker jag är puckad. Jag har lärt mig att utnyttja detta till och med. Så många killar går in och leker allan ballan på verkstäder och det blir typ en macho stämning som allt som oftast bara leder till att verkstadskillarna typ blåser dig för att ge igen på slipsniclas som leker häftig för han kan slänga sig med några biltermer. Men nä eran hjälte Dante han går in och lägger sig på rygg för verkstadsgrabbarna erkänner min inkompetens berättar lite roliga bilhistorier där jag på grund av min inkompetens förstört både det ena och det andra. Dom skrattar åt mig ofta hämtar den jag pratar med andra killar så står dom där i en ring runt Dante och garvar. Gör det mig något? Icke för sen jag börja bjuda på mig själv har saker och ting blivit billigare. Det känns så i alla fall men givetvis har jag noll koll. Det kanske är dyrt att betala 3599 för att byta vindrutetorkar vad vet jag?

Hur som hur i morgon skall jag till bilverkstaden.

Kul kul

/D

3 comments:

Anonymous said...

Men Dante, det är faktiskt manligt att visa sina fel och brister inför fackfolk =)

Tack för stödet inför min tenta!

Mamma Vilja said...

Själv tvinnar jag en hårlock när jag ber om hjälpen, men eftersom jag närmar mig 40-strecket misstänker jag att det inte funkar lika bra längre. Har din extra bilnyckel om du nu händelsevis skulle behöva den någon dag.

Anonymous said...

Ja precis, är lite svårt att veta också med tanke på hur blek jag är, ska ta ett snack med en tatuerare men det lutar åt en svart =)