Thursday, March 02, 2006

Snö - bittert

I tisdags var jag på sambesök hela dagen med en av dom nya säljarna. Även om det är lätt stressande att vara ifrån kontoret en hel dag och hamna fett med efter med allting så är det fan kul att hänga med ut coacha och ge feedback åt säljarna.

Alla klagar på att vi säljare är kaxiga otrevliga och jada jada. Käft säger jag! Det är ert fel som gör att vi blir som vi blir. Att vara säljare är skittufft, hela tiden vara mättbar hela tiden behöva prestera för att få mat på bordet och till råga på allt behöva hantera otrevliga och ouppfostrade tölpar.

Vår rutin är när en besöksbokare har bokat ett besök åt en av säljarna så skickas det ut en mötesbekräftelse med tid plats och agenda. Utöver det så har jag sagt till säljarna att alltid ringa upp prospektet innan och kolla av så inget har kommit emellan.

Som sagt igår var jag ute med en ung kille. Vi skulle träffa Vd för något plastbolag ute på vischan. Säljaren hade ringt dagen innan och bekräftat att mötet fortfarande fungerade. Väl på plats så anmälde vi oss i receptionen, längre bort i korridoren så ser vi två gubbar stå och småviska med varandra varpå den ena liraren glider in på kontoret och så kommer svenne banan fram till oss.

Svenne banan - Hallå, nä det blir inget möte så ni kan gå nu
Jag - Då måste det blivit något fel eftersom vi har bokat möte med X
Svenne banan - X bestämmer inte det gör jag
Jag - Va bra då tar vi mötet med dig då
Svenne banan - Vi har redan en lösning och det är inte aktuellt med något annat
jag - Då har du som ansvarig gjort ett dåligt jobb som inte varit tydligt med detta, varför har ni tackat ja till ett möte?
Svenne banan - jag har inte tackat ja till något möte
Jag - Nej det var X som tackade ja till mötet, kanske du som ansvarig kan tala om vad för rutiner ni har som gör att X tar sig an sådant han ej har mandat att prata om
Svenne banan - Det hjälper inte att käfta om det här
Jag - Jag käftar inte, jag är bara lite konfunderat till varför vi är här, det lättaste hade nog varit om vi tillsammans kan prata med X så att du som beslutsfattare kan tala om för X vilka rutiner ni har så att inte det blir fel igen
Svenne banan -mumlar något ohörbart

Alltså grejen att jag blev så sne är att VD som tackat ja till mötet inte hade hyfs nog att själv säga som det var till oss, typ sorry grabbar jag gjorde bort mig jag ber om ursäkt. Då hade det ju inte varit något mer med det shit happes liksom men nä istället så skickar han fram svenne banan som skall leka allan ballan och låtsas att det är han som bestämmer.

Det hela slutade med att jag knallade in till vd och talade om att jag förväntade mig att han skulle gå ut och be säljaren om ursäkt. Tja det hela blev väl lite småtramsigt till slut men jag ville verkligen markera att man fan inte behandlar säljare hur som helst. Vi hade gjort allt rätt, då är det minsta man kan begära att när folk gör fel ej skyller på oss och uppför sig som asholes, utan ber om ursäkt.

Tänk dig att du är ny ute på ditt yrke och tvingas utstå att folk inte behandlar dig med respekt utan att allt från växelhäxor till svenne banan skall leka allan ballan och dryga sig mot dig tror fan att man som säljare blir lite kantiga.

Fan jag fick värsta moderskänslorna för säljaren min, kommer ihåg hur det var själv när jag som rookie var ute och tvingades utså än det ena än det andra.

Snö? va fan det snöar igen i Malmö. Jag är så sjukt jävla trött på snön. Idag springer jag iväg och köper hårspray och parkar bilen på tomgång. Nu skall det där jävla ozonlagret bort, jag kräver sommar.

/D

5 comments:

Anonymous said...

Jag är med..vi ses på Stortorget vid lunchtid och tömmer vars frm hårsprayflaskor och sätter bilarna på tomgång. Jag skiter i miljön, jag vill INTE HA SNÖÖ!

OCh by the way.. när ska vi ha dejt på gymet? ;)

Anonymous said...

vars FEM skulle det vara..
*jävla stavfelsnisse*

Dante said...

Sus som den snålvarg jag är så väntar jag på att jobbet skall pynta mitt kort. Det lär bli klart inom en vecka eller två har jag blivit lovad. Så snart snart!

/D

Anonymous said...

Ok!
Ser fram emot att se dig plågas på gymet!! ;)

Anette said...

Du får göra som jag - är nu så trött på snön så jag har just bokat semester i solen och värmen för här tänker jag inte stanna en minut längre än jag behöver. Jämrans snöelände!!!