Tuesday, April 17, 2007

ode to magnus

Min vän magnus fyller idag 30 år!

Det är en stor dag äntligen kan jag börja se honom som en person som är någorlunda jämbördiga med mig, äntligen är magnus mogen att få sitta vid dom vuxnas bord.

Magnus är en person som är värd att känna han är roligt ställer upp och har bra musiksmak kort sagt en lirare som jag ser som en riktigt pal. Ni känner inte magnus, det är synd om er, jag vill hjälpa er och berätta några korta ord om Magnus.

Jag kommer inte ihåg när jag träffade magnus första gången men det torde inte var helt omöjligt att det var i samband med fotboll kring 2001. Jag tror till och med att det var en viss summa alkohol med i bilden också. Sedan dessa har vi ölat ihop snackat boll musik och kläder och varit så där allmänt gayiga som bara män kan vara. I ärlighetens namn så byggde vår kompisrelation i början på sprit och att vi båda två hade den magiska förmågan att få stå i centrum samtidigt berätta fantastiska anekdoter utan att lyssna på varandra. Det tog typ ett gäng månader innan vi ens visste vad vi hette i efternamn, civilstatus penisstorlek och dylikt hade vi absolut noll koll på men vad den andra liraren hade i skivsamlingen ja det hade vi snorkoll på.

Ungefär samtidigt så träffade vi våra damer, manges donna bodde i Göteborg och min bodde i malmö. Att två så härliga och stiliga herrar skulle lämna stockholms nattliv för att flytta till landet tja det var föga troligt men något som gjordes. Det var väl ungefär här som vi insåg att det kan finnas synergieffekter att utveckla vår vänskap genom att bolla lite tankar och ider om det här med att flytta och kombinera kärleken till sprit droger musik och boll samtidigt som tanterna hemma skall hållas lyckliga. Vi skall väl med en gång säga att magnus har lyckas bättre än mig på den fronten.

Idag på lunchen så passade jag på att ställa lite frågor till Magnus. Det som förvånade mig var att svaret på frågorna var snabba och koncisa ni som känner Magnus vet ju att han har en tendens att bli långrandiga.

4 snabba med Magnus
Vad är du mest stolt över – Att jag flyttade till Göteborg och satsade på tjej prylen

Vad ångrar du mest – Att jag i min ungdom spelade hockey och vart så pass insnöad på det att jag helt missade hela indievågen i realtid

Lyft fram några höjdpunkter i ditt liv – När jag blev bjuden på knark av en känd rappartist (givetvis tackade magnus nej), att jag på första festivalen tillsammans med J lyckades få henne att inse hur härlig jag var genom att faktiskt lyckas med konststycket att vara tyst och inte så uppspelt. Denna sinnestämning lyckades jag precis bryta innan jag fick stämpeln som tråkig och dansade och var väldigt pratig och glad. Jag förstår att hon föll för mig.

Har du någon spännande kuriosa om dig själv – Ja faktist, jag var bland dom första i sverige som upptäckte ”storheten” med Evisu jeans (jag bara tar mig friheten att sätta citationstecken för storhet givetvis skall jag inte dissa magnus men well Evisujeans är väl lika hett som agua limone numera)

Alla som träffat magnus blir väldigt fascinerade över honom, han tror det beror på att han har så många spännande anekdoter och att folk enkelt tycker det är spännande att lyssna på honom. Han har fel. Att folk fascineras över magnus beror endast och uteslutande kring det faktum att han som den halvalkade lätt fumliga och sengångareliknade varelse har lyckas fånga en sån prinsessa som J.

Jag har själv ställt mig frågande till detta. Men nu skall jag för en stund vara allvarlig magnus är en bra kille! Han må tycka det är en bra ide att köpa en låda med salt and vineger chips för typ 500 spänn på fyllan. Han må i tid och otid supa ner sig till stadiet aspackad, han må köpa extremt dyra samlingsboxar av oasis och dölja detta för sin flickvän men han har någon som väldigt få snubbar har. Grabben är trogen!

Fan ibland kan jag tappa tron på mänskligheten jag tror i stort sätt jag inte känner någon som är trogen. Jag tror inte jag känner någon kille som är trogen utan alla passar på att gegga runt om tillfälle ges, jag känner fan knappt några tjejer heller för den delen som inte har bytt saliv på fyllan med icke pojkvänner. Detta kan ibland göra mig lätt sorgsen. Inte fan skall det vara så här, Jag vill tro på trohet jag vill tro på att det finns folk som faktiskt håller den trohet dom lovar varandra. Magnus är en sån person! Han är trogen under alla år jag har umgåts med honom så har han aldrig ens kastat en blick på någon annan tjej. Magnus får stå för hoppet! Grabben om du någon gång geggar runt med fel tjej så kommer jag bli besviken. Du är mitt hopp!

Sen kan man ju spekulerar om hans trohet beror på
a) att han älskar sin tjej galet mycket
b) Jämnt glor på fotboll och därför aldrig ser om det pågår en stripshow bakom hans rygg
c) Han är oftast så full att han inte kan zomma in sin blick och än mindre formulera en hel mening.

Kanske en kombination av allt vad vet jag.

Det vart inte mycket till ode för magnus, men jag är sur idag, Aik vann mot oss ikväll. I sista minuten jag känner bara tomhet, jag är fan så jävla besviken. Bittert är bara förnamnet.

Men hur som hur grattis grabben nu är du stor!

/D

ps bilden på magnus är rätt typisk, han är skrikig och klängig och jag står bara där med en lätt trött farbror min och försöker le åt livet.

4 comments:

Anonymous said...

Aqua Limone is the shit (Läs: What? Är Nudiejeans ute? Vaffan ska jag ha på mig nu då?)

En ode som denna skulle göra varje människa överlycklig!

Dante said...

Fia - All heder åt dig! bra där!

Givetviss så menade jag Evisu jeans och det är ju lika dött som disco. Nudie håller än.

Jag hugger mig själv som igår på fyllan och tröttheten blandade ihop namnen.

Som sagt givetvis var det Evisu jeans mange anser sig ha upptäckt före alla andra.

/D

Anonymous said...

Jag är rörd och känner mig mer hedrad än en Balltorpsbo som får backstagepasses till Stefan&Kristers jubileumsrevy.

Det där var onekligen stort!

Tackar återigen för lunchen.

*lös knytnäve på axeln*

Sus said...

Grattis som fan, Mange!

Men Dante, nu undrar jag; varför valde du den stillsamma bilden på honom istället för den när han ligger i porrpose på centralens golv och väntar på spanking? Den är mer Mange tycker jag som har träffat honom en gång då han var lindrigt berusad. (och då MFF vann över "änglarna) hehe.

Och du, om jag nån gång får en sån ode så är jag en mycket lycklig kvinna.
Remember till i höst när jag nollar *hint hint*