Monday, April 30, 2007

Hatar möss

En gammal arbetskompis/pal till mig, som för övrigt skriver en sjukt rolig blogg skriver om möss i uk.

Jag läser inlägget och garvar läppen av mig och sen skäms jag. Vad kan den allsmäktiga Dante skämmas över undrar ni med frukostflingorna så där lite charmigt på hakan.

Det är så här att trots min perfektion så har jag några saker jag är rädd för ormar och sjukhus. Jag tror jag har berättat om min sjukhussvimning på sös. Om inte så är det en rolig story. Ormar, ja jag tror jag berättat om mina ormepisoder också. Framförallt den när jag som nytillträdd försäljningschef var med jobbet på en kick of (min första vecka på jobbet) och vi körde någon sån där fångarna på fortet pryl. Jag är extrem tävlingsmänniska och jag bara måste vinna. Allt gick enligt plan och mitt lag ledde, sen skulle jag in och typ lyfta på ormar, jag toksvettades och höll helt ärligt på att svimma men jag fixade biffen och när jag kom ut från rummet så bara skrek jag och slog min näve upprepade gånger i väggen tills den blev helt blodig. Jag var så uppumpad och skraj. Att sen hela bolaget stod med öppna munnar och rådjursögon och bara stirrade på mig, tja det var ju lite olyckligt. Men men det var inte ormstorys jag skall berätta om (annars har jag en soft från hovshallar för att inte tala om thailandsepisoden, eller seglingsprylen)

Men min skräck för ormar har också gjort att jag är rädd för möss. Ormar äter möss, så finns möss i min närhet så torde inte mördar ormen orvar vara långt bort. Så funkar min hjärna.

En vacker dag 1997 så bodde jag och mitt älskade X i din idylliska staden Hull i nordöstra England. No doubt så var det en mysig kväll jag hade precis satt på lite tea, från köket luktade det från nybakat bröd i bakgrunden lite soft musik xtjejen löste korsord och jag höll säkert på att laga något tekniskt komplicerat och var så där manligt händig som bara jag kan vara, kort sagt en idyll (läs hon pratade long distance med sina pals i sverige där hon spydde gala över england, hull och mig, samtidigt som jag satt och drack bira och kollade boll i vår sunkiga fuck of flat i the pit of england)

Helt plötsligt så ser jag en skugga som liksom rinner förbi längst väggen. Jag vill tro att jag liksom bara reagerade förvånad men X-tjejen hävdar att jag skrek ett inte allt för manligt skrik. Fröken H som var en cool cat började kolla bakom bokhyllan och sa till mig i lugn röst ”det är inget att vara rädd för det är en mus” varpå jag helt freakade ur. Jag ställde mig på matbordet beväpnad men en landhockey klubba (för er som inte vet så är det tung och utmärkt slagvapen) och skrek något om att ormar äter möss och vi har säkert ormar i lyan. Jag krävde att lägenheten skulle saneras och insisterade på att X skulle börja damsuga, jag gick bakom henne med hockeyklubban redo att mörda om jag såg något. Till slut så gick det inte längre, jag var för nojjig vi tog in på hotel. Jag ringde ett städbolag samt kontaktade landlorden som fick sanera lyan. Vi åt inte hemma mer efter det. Som fattiga studenter så insisterade jag på att vi skulle äta ute varje dag EOD.

Som ni säkert förstår garvade när jag läser fröken L blogg inlägg om möss men som sagt jag skäms för hur mycket jag än ser mig själv som odödlig, snubben som inte är rädd för någonting (typ jag går genom parken på nätterna full för jag vill bli rånad så jag får lite spänning, tre rånförsök noll gånger har jag lämnat mina pengar) snubben som har hyffsat koll på allting freaker över möss, pinsamt.

Jag vill tro att jag på dessa 10 år har mognat och jag kan inte lova att jag skulle vara cool om jag typ badade i möss men jag tror nog jag skulle hantera läget bättre än förr. Typ för bara några år sen så hade vi en mus i tjejens lilla stuga, jag vill minas att jag tog det hela på ett bra sätt. Jag besökte också ett sjukhus i förra veckan en sån där äcklig akutmotagning med ambulanser och döende folk överallt, jag var cool jag svimmade inte, lite casual så lämnade jag akutscenen och gick ut i väntrummet där jag somnade.

Så som sagt jag må ha varit en looser nu är ordningen återställd jag är mr cool igen

Adjö

/D

2 comments:

Anonymous said...

Jag skrattar lika mycket nar jag laser din blogg och pa nagot satt kanns det skont att vi regerar lika. Om jag sag en mus i skogen sa skulle jag inte bry mig men jag vill inte ha dom i mitt hem. Ofrascht!Nar till och med Pest Control manniskorna tycker man ar jobbig for att man papekar att man har "ett par" moss da har det fan gatt langt. Sverige ar ett paradis flytta aldrig ifran Sverige.

Dante said...

Jag var smart nog att flytta från UK innan jag föll för någon rödhårig engelska typ medans du gick och kära ner dig och har väl typ bort där i 100 år nu va?

Well se det så Lisa på sommaren trivs mössen utomhus så du kan se fram emot en mössfri säsong ;-)

/D