Monday, August 27, 2007

Världen är hemsk

Alla klagar på dom där foppatofflorna crocs eller va fan dom nu heter. Det är protestlistor hit det är mailgrupper dit, alla samlade under fanan bojkota foppatofflan.

Okej jag är den första att erkänna att dojan är ful, en stilikon som eran hjälte Dante skulle givetvis aldrig ta på sig denna sko. Men nu måste väl endå världen besinna er! Surely så finns det väldigt många fulare klädplagg som man bör samla sig kring och skapa motståndsgrupper emot. Visst foppatofflan är ju på en top 10 kanske till och med en top 5 plats på plagg som bör avlivas. Men ondska skall man väl endå börja bekämpa uppifrån och ner dvs starta med det fulaste först.

Jag hävdar med bestämdhet att det finns fulare plagg än fopptofflan.

Häromdagen så stod eran hjälte Dante i kön till en korvkiosk, säkert för att köpa en sallad eller något annat nyttigt. Kön var lång varpå jag roade mig att titta på folket i kön. Då såg jag en kille som hade på sig en bandana. Jag mådde illa. Låt oss vara överrens om att det aldrig är okej att ha på sig en bandana, inte ens i ett jag-är-uppväxt-under-ironins-fana. Man får aldrig ha på sig en bandana. Jag som endå älskar mat höll på att tappa aptiten. Jag vill gå fram och örfila upp den unga människan. Jag ville sätta honom på parkbänken och med en faderlig min försöka förklara för honom hur hemsk han såg ut, jag ville ta av honoms hans bandana kastat den på marken så hade han insätt sitt misstag så hade han skrattat lite förläget och bjudit mig på en korv som tack för att jag så pedagogiskt tillrättavisat honom.




Men vad gjorde jag? Jag gjorde ingenting. Jag bet mig i tungan. Jag insåg nämligen att en dialog med bandanakillen inte hade lätt någon vart. Denna slutsats såg jag genom att titta på hans kamrater även dom köande i korvkiosken.


En av dom hade ett sånt där gigantiskt Tigerbälte. Ett sånt där bälte med ett spänne som i alla fall jag skulle vilja plocka bort ta med mig till alperna och åka pulka med. Eller kanske kan man vara så där lite cracy rolig och lägga spännet på en äng och sen kan man använda google earth och se på spännet och fnissa åt hur roligt det ser ut från satelliterna i rymden. Ja det finns massor med användningsområden för sådana där gigantiska spännen som täcker halva magen, så varför då använda bältet på det enda sättet man inte skall använda det på, nämligen att ha på sig det. Jag förstår inte. Killar som har på sig gigantiska bälten måste vara små människor dom behöver antagligen en fin balans mellan stryk och kärlek.



Well jag är inte den personen så jag fortsatte och stå tyst i kön.

För att slutligen göra hela detta korvbesök fulländad så hade en av banandasnubben och sköldskärpskillen en polare som hade ett par vita skor. Ni vet sådan där narrskor, sådana där extrem smala och långa skor man hade på medeltiden vars tå stack upp på ett roligt sätt som en grisknorr ungefär. Ja det må vara the shit på medeltiden och kanske fuck me boots för en gycklare i en mindre byhålla i sörmland på 1500 talet. Malmö må vara en riktig skithåla och jävligt efter i mångt och mycke men inte ens här funkar denna sko.



Vad alla dessa tre kamrater hade gemensamt förutom att dom såg mindre aptitliga ut än en bajamaja dag tre på hultsfred var att dom alla pratade om foppatofflan. Dom alla ansåg att denna sko var det värsta som hade hänt världen och dom pratade om någon klubb man kunde vara med i där man tillsammans dissade foppatofflan.

En förlåtande man hade kanske klappat grabbarna på axeln och sagt alla heder åt er som försöker göra Sverige till ett mer välklätt land. En förlåtande man hade kanske förbisätt att dom såg ut som någon hade kräkts på dom och sen dopat dom i lim och sedan rullat dom i en skräphög. Jag är inte en förlåtande man, jag ville ej ge dom beröm jag ville bara förklara att ett rätt, dvs att dom ej diggar dojjan, gör ju dom inte till stilikoner i övrigt. Jag ville ålägga dom husarest och ett förbud att vistas bland andra människor.

Men vad kan egentligen jag om mode, så jag knöt min näve i fickan åt min korv, jag menar sallad, gick hem och herrsurfade och sen så somnade jag utan att torka av handen och kände mig tröttare och mer besviken än vanligt på denna värld vi lever i.

/D


3 comments:

Anonymous said...

Åh vad jag har saknat dig och din ironi! Du får mig alltid att le mitt i bedrövelsen!
Tack Dante!
Och för övrigt har du helt rätt om all tre pojkspolingarna, och om Crochelvetena!

Anonymous said...

Så där såg alla ginos ut som semestrade i Grekland. Det var vidrigt att bevittna. snygga killar i ful förpackning.

Anonymous said...

*applåder*

På färjeterminalen i Fredrikshavn stod en dam/tjej/sköka bakom mig i rulltrappan och talade med sin pojkvän om sitt senaste skoförvärv.

"Bra att jag tog svarta, de är ju lättare att matcha."