Monday, April 10, 2006

Jag hatar IKEA!

Ikea är roten till all ondska här på jorden.

Jag har ju tidigare nämnt att tjejen är en sakletare och en samlare av prylar av alla slags prylar. Hon vägra slänga något. Detta i kombination med att vi har avsevärd brist på förvaringsplats i lyan leder till kaos. Jag menar vi har ju bara 8 stora garderober och hon har endast 3 stora byråer/förvaringsplatser självklart är det på tok för lite.... Lite försynt försökte jag få henne att slänga lite men icke sa nicke det blev ikea för att köpa 2 nya skåp.

Som alla människor inför ett ikea besök så är det en skräckblandad förtjusning man vet att det kommer bli trångt och bökigt men man vet också att man kommer att komma hem med fina prylar. För att värma upp inför ikea så åkte vi till optimera där vi inhandlade en borrmaskin och skruvdragare. Jag har aldrig ägt sådana monster till maskiner jag kände mig faktiskt riktigt manlig!

Väl på ikea så började paniken krypa sig på mig det var så mycket folk det var så trångt, givetvis är det tjänstefel att åka till ikea en lördag men men. Jag tog en väldigt passiv roll och hittade en undanskymd gömma där jag kunde samla kraft allt medans tjejen mätte och meckade för att hitta det perfekta skåpet. När det var klart så var det ju ner till plocklagret då jag insåg att tjejens shoppande inte var anpassad för en normalstor bil utan det var snarare en lastbil som hade behövs. Dock så har jag en av få braiga egenskaper och det är att jag kan packa en bil så jag fick in allt. Eller allt och allt tjejen fick inte plats hon fick ta bussen. Vilket så klart var tråkigt för henne men än tråkigare för mig som fick bära 30kg+ skåpen upp för 5 trappor själv (hissen var för liten)

Väl hemma så började jag ju korka champagne och fira att mission was completed ack så fel jag hade. Skiten skulle ju monteras. Att montera ikea skåp måste fan stå för 78% av skilsmässor det var inte kul. Det krävdes en form av samarbete som inte går att begära från någon relation detta i kombination med att du måste vara arkitekt för att förstå ritningarna och snickare för att kunna applicera vad ritningarna säger. Jag gav upp och föreslog att vi skulle giftmörda Kamprad och därefter bränna honom på bål med garderoben som bränsle.

Tjejen har som en av hennes goda sida (och även sämsta sida) att hon är väldigt envis hon meckade och skruvade och då och då skrek hon till då det krävdes kvalificerad hjälp i form av att jag skulle hålla något eller svalka henne. Som den stöttande pojkvän jag var så passade jag på att varje gång jag var där påpeka att jag tyckte vi skulle bränna skiten och köpa ett färdigt skåp istället. Dock lyckades tjejen få upp skåp ett trots att det var för lite skruvar och jada jada! Så klart kunde inte skåpet helt färdigställas eftersom ikea på självplocklagret hade märkt fel och vi hade fått med oss fel hyllor.

Tjejen som uppenbarligen hade tagit droger lät sig inte nedslås utan gav sig på nästa ikea skåp som var modellen större, det kan ha varit världens största skåp. Dock visade det sig relativt snabbt att det var fel dörrar och ram. Vid det här laget så började till och med tjejen tappa modet en aning. Jag misstänker att hon var tillfälligt sinnesjuk för när hon var på väg för att slänga sopor så sprang hon på vår granne en 60+ gubbe som ville hälsa och bjuda oss på vin. Jag hade ju så klart hittat på en ursäkt att jag lider av böldpest eller aids. Tjejen tackade ja.

Efter att ha slitit en hel dag så var jag ju föga pigg att dricka vin och prata, ja va fan pratar old timers om? Efter 2 timmar så lyckades tjejen se mina hintar att det var dags att dra, kl var ju närmare 24 och gubben började dessutom bli tjatig om hur hemska alla araber var. För att runda av en hemsk dag så säger tjejen dom bevingade orden "kom förbi och hälsa på när du känner för det" jösses! Det visar med all tydlighet att det var bättre för när kvinnor tvingades till tystnad och männen fick föra ordet. Att prata innan man tänkt är som att torka sig i röven innan man skitit som arne anke sa det. Till tjejens försvar så var hon chockad över vad hon sa och skyllde på ikea tröthet och vin.

På söndagen så stod det ju på programmet att ta sig till ikea igen för att skaffa rätt hyllor och byta skåp. Jag tänker inte orda mer om detta djävulens tillhåll men så klart hade dom slut på hyllorna så vi tvingas dit idag eller imorgon för att färdigställa vårt köp från i lördags. Väl hemma så fortsatte tjejen att snickra och donna, jag tog mig an dom mer mansanpassade jobben och attackerade tvättstugan.

Framåt kvällskvisten så var vi båda klara med våra jobb, jag tvättstugan och ishockey hon med sitt skåp. Jag måste fan erkänna att jag vart lite imponerad av henne, dels för hon inte gav upp och dels för att hon fixade skiten och fick upp skåpen. Men mest imponerad är jag nästan av mig själv som trotsade naturlagarna och besegrade traditionerna och var så passiv att vår relation överlevde denna helgen.

Som sagt ikea är roten till all ondska det är rätt komiskt att se alla lyckliga par hållandes i hand som går in i helvetets håla ungefär halvvägs inne på stället så släpper dom varandras händer och framme vid kassorna så står dom 1 meter ifrån varandra och tänker på skilsmässa, dock kan detta oftas räddas om det äts rikligt med korv. Vill man se det riktiga förfallet i en relation, ett stadie då inga korvar i världen hjälper då går man till reklamationsavdelningen. Där är det trasiga människor och man borde istället för att titta på gå runt och ge folk nådeskott med lämplig revolver, usch vad dom lider.

Men vi har tagit oss igenom 2 dagar av ikea, montering och reklamationsavdelningen och vi känner oss hyfsat starka trots vi skall dit idag igen.

Who needs a drink?

/D

1 comment:

Anonymous said...

Håller med dig om de slitningar som kan uppstå vid inträdandet (och framför alt efter utträdet) till Kamprads tempel. För att undvika vissa problem bör tillträdesförbud skapas i ett förhållande. Det finns ju besöksförbud i lagen så varför inte utvidga det?

Göta Kanal kallas ju "skilsmässodiket", ska vi kalla IKEA "skiljsmässoaffären"?