Tuesday, July 04, 2006

Vilket påhopp!

Vi flyttade in i vår nya lägenhet den första april. Ni som läser bloggen vet ju att jag slitit mitt hår över det faktum att lägenheten fortfarande ser ut som den utsatts för en orkan och att det stått ouppackade lådor, halvuppackde lådor, lådor tömda på golvet, huller om buller i hela lägenhet. Självklart så är det tjejens lådor allting. MEd saker som jag ej kan får sortera in i skåpen alternativ slänga. Trust me jag har erbjudit mig.

Men så i söndags på kanske malmös varmaste och vackraste dag så helt plötsligt går tjejen upp tidigt som fan och börjar röja i alla lådorna. Med en infernalisk energi så attackerade hon dom en efter en i något som faktiskt liknar struktur och tanke. Ja ni förstår att jag var chockad. Jag sprang in i förrådet och packade om allt redo för att fylla på med tjejens saker. Samarbetet var på intet sätt friktionsfritt, värmen och hungern tog ut sitt pris. Men vi lyckades endå (jag säger vi här även om det var tjejen som gjorde det mesta) få i ordning på hela lyan. Jobb well done! Helt 100% klart är det inte men 95% och det för er som är mattematiskt lagda är ju fan så mycket mer än det 54% färdigt som det var innan.

Jag är helt ärligt förvånad eftersom jag kallt räknat med att vi aldrig skulle komma i ordning.

Jag har nu senaste dagarna gått lite som en tupp och känt fan vilken karlakarl jag är jag slog näven i bordet och röt ifrån och tjejen lyssnade och agerade. Igår så smög det fram var den egentliga anledningen till hennes agerande var och håll i er nu. Hon vill få in mig på ikea igen.

Hon må vara snäll göra saker och ting men jag har svurit ett heligt ed att under 2006 ej gå in på ikea mer. Ikea är ondskan roten till all ondska. Hon vet om att jag känner så här så igår (ja återigen på en av malmös soligaste dagar) så tog hon på på en möbelaffär och visade upp lite bokhyllesystem som alla låg kring 15000 kr. Givetvis fick jag andnöd och lätt yrsel över detta pris och så lite försynt så säger hon i bilen men vi kan säkert hitta billigare på ikea, skall vi åka dit.

NEj nej nej! Jag slits nu mellan min snålhet att ej köpa för dyra prylar men jag är mån om min sanity så jag kan ej gå in på ikea! Hon får min plånbok jag kan komma in och hämta paketen och transportera dom hem mer än så. NJET!

Igår surfade jag runt på nätet och springer på följande författat av min älskade tjej. Alltså skandal! Förtjänar jag detta? jag som alltid är snäll suportive of her och endast lyfter fram hennes braiga sida på framförallt denna sida.

"hej på er, mina kära radhusstatare!

än en gång behöver jag er hjälp. det ska till att investeras i något slags bokhyllesystem. nu går det inte att slänga mer och om vi låter det bara ligga framme så ser det fördjävligt ut, med alla estetiska mått.

förutsättningar: egentligen, generellt sett och av hela mitt hjärta så hatar jag såna där färdiga hyll- och förvaringssystem kompletta med tv-bänk, annat sideboard och ljusramp. fy fan så bläborgarbrackigt! det här är alltså mot mina principer. men nu måste det ske. så jag tror att det får vara vita (men jag är öppen för förslag) bokhyllor, mestadels med vitrindörrar, så man slipper damma böckerna, några enstaka vanliga dörrar, så att man kan slänga in missprydande papper och så några fria hyllor utan dörrar. och så variera lite på höjden. och ingen jävöa tv-bänk. nåt sånt skulle jag kunna leva med, tror jag.

mar får ju hjärtinfarkt när man besöker möbelaffärerna och ser vad de önskar sig för belopp för saker som är mindre variationer på ett känt ikea-tema.

därför har jag bestämt mig för att undersöka ikeas sortiment. problemet är att min sambo vägrar att någonsin mer sätta sin fot på ikea. det är alltså allvarligt menat från hans sida. jag försökte få honom dit idag men han vägrade. hellre sover han utomhus i ett år sa han den här gången. andra gånger brukar det gälla att han hellre äter bajs än går dit. han tror på riktigt att jag gör detta för att plåga honom. jag, som hatar ikea lika mycket men inser att vissa saker måste bara fixas. jag börjar mer och mer misstänka att han är utvecklingsstörd, men det är en annan diskussion.

så nu vill jag att panelen http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?cattype=sub&topcategoryId=15561&categoryId=15981&parentCats=15561*15639&storeId=2&catalogId=10103&langId=-11 Billy (finns nu även i svart, man kanske kan smälla in en svart detalj i det vita för att bryta av om man skulle vara på det humöret...), http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?cattype=sub&topcategoryId=15561&categoryId=15882&parentCats=15561&storeId=2&catalogId=10103&langId=-11 Billy eller Birså/Inreda http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?cattype=sub&topcategoryId=15561&categoryId=17060&parentCats=15561*15639*15651&storeId=2&catalogId=10103&langId=-11
vilka tycker ni är snyggast?välgjorda/dåliga?vet någon hur bra kvalitet det är på dessa grejor, slår sig hyllorna?har ni sett dessa möbler live i ett hem (visst, billy har vi väl alla sett men de andra)?"

Jag ni ser vad skall man säga! vilken attack! jag har aldrig sagt att jag aldrig mer skall gå till ikea dock har jag sagt att ikea under 2006 är bojkottat! Moi jag, utvecklingsstörd? Baah!

Nä nu skall jag ut och cykla! Min röda racer är nu servad och jag skall ge mig på utmaningen att cykla till Skanör på den soliga dag. Planen är givetvis att få solsting så jag hamnar på sjukhus och på det sättet slipper gå på ikea.

Ni som är i malmö bör hålla er inomhus idag. Jag har cykelbyxor på mig. I repeat jag har cykelbyxor. Det är inte vackert men nödvändigt. Prova på att sitta på en minimal sadel i 3-4 timmar det känns. Så cykelbrallor med mjukhet därbak har jag.

Säg så här min kropp är inte byggd för cykelbyxor. Jag har för stor röv, för liten dick och för smala ben.

Bittert.

Adjö

/D

5 comments:

Anonymous said...

ni som tagit er tid och energi att läsa allt detta kan väl dela med er av era erfarenheter av billy och co. när ni ändå är igång.

till exempel så undrar jag om vita billy gulnar med tiden.

Anette said...

Tjejen, jag har en massa vita Billy i ett rum där solen ligger på en del och ingen av dom har gulnat trots att de säkerligen har 10-15 år på nacken. Synd att det är en bit mellan Sthlm och Malmö, jag behöver nämligen bli av med mina....

Dante, det är nog bara för dig att resignera när det kommer till Ikea. Sorry. Och du, cykelbyxor? ;))

Sus said...

Kom hem till mig och kolla..
Jag har Billy på längden och tvären.
Vill köpa dörrar till för att slippa damma böcker.
Jag är en Billy-fan..och IKEA-dito :)
Men så är jag en vanlig bogarbracka också *skrattar*

Och Daniel..cykelbrallor!?
Kan du inte svänga inom ST.Nygatan på din rejser så jag får se, och bjuda på en kall dricka :))

Sus

Dante said...

Net och suss, jag är medveten att cyckelbrallor inte är ett så värst manligt plagg men testa att sitt på en smalcykelsadel i strax under 3 timmar så inser ni nog varför jag kör med mina cykelbrallor med extra stoppning därbak.

Att jag dessutom får grymt snygga ben i dessa brallor är ju bara en bonus liksom ;-)

/D

Anonymous said...

Tur man jobbar i Lund.