Tuesday, September 02, 2008

Allt är tjejens fel

Ni som läst min blogg ett tag har ju med all säkerhet noterat att jag är lite av en romantiker. Kanske borde jag skämmas över att jag är det men nä jag håller huvudet högt. Något av det vackraste som finns är när två människor verkligen bondar på det där emotionella planet. Man har varit ett par i flera år och det som tidigare sades i flera ord räcker det idag med att med en blick full av kärlek kommunicera budskapet. Man sitter ihop både själsligt och mentalt. Sånt är vackert!

I söndags framkom det att det tjejen och jag har inte är något av ovan, även om tjejen verkar tror det.

Tjejen hade använt en stor burk målarfärg för att måla om lite i gamla lägenheten (alla målar ju när man flyttstädar verkligen) och när detta jobb var klart så ställde hon fram tre stora burkar färg som skulle slängas på tippen och bad mig ombesörja detta. Jag tog dom tre burkarna och ställde dom i en stor svartplastpåse när sen tjejeen avslutade sitt 30 timmar långa flyttstädningspass så begav vi oss till soptippen.

Givetvis så försökte jag ställa färgen i bagageluckan men där var det fullt varpå jag bad tjejen öppna dörren till baksätet där vi sedermera ställde påsen och styrde bilen till sopptippen. Vi var nästan framme och det enda som skilde oss och sopptippen var några stora rondeller. Trots att jag kör bil på ett mycket proffsigt och lugnt sätt så tyckte påsen med målarfärg att när det var rondelldags så skulle det vara på sin plats att trilla omkull. Det hela hade ju inte gjort något om tjejen hade satt på locket på målarburken, vilket hon så klart inte hade gjort.

Om ni ställer tre stora målarfärgburkar på varandra och den som står högst upp saknar lock och så kör ni in i en rondell i säg 60 km/h. Gissa vad som händer då, jo då välter burkarna och vit färg landar lite fint i baksätet. Eller rättare sagt baksätet dränks i målarfärg, vit målarfärg sköljer över baksätet som en gigantisk flodvåg.

Det blev smått kaosartad stämning i bilen tjejen vände sig snabbt om och försökte fånga upp påsen varpå även hon blev vit. Jag tappade sugen lite och föreslog att vi skulle slänga bilen och drev rätt hårt min linje att det är vi som äger sakerna och inte sakerna som äger oss så bilen kan då verkligen inte liksom förvänta att vi skall stå och tvätta den i timmar. Tjejen å andra sidan tyckte det var på sin plats att försöka rädda det som räddas kan och jag får väl i ärlighetens namn säga att hon fick ordning på bilen rätt så bra till slut.

Så nu till det viktiga i denna tragiska historia vems var felet. Här är vi nämligen lite oense.

Jag anser att det är tjejens fel från början till slut.

1. Att vi ens äger gigantiska målarfärg burkar är tjejens fel som insisterade på att målarna skulle lämna sina burkar när dom byggt klart lägenheten för 2 år sedan. Tydligen så planerade tjejen redan då att när det är dags att flytta så är det inte fel att kunna fylla i färg på dom ställen där det hade blivit slitage. Återigen jag har då aldrig hört talas om att man förväntas måla om när man flyttar.

2. Tjejen använde ett målarburk och satte i på locket. Hon hävdar i efterhand att det ej gick att sätta på locket igen efter man öppnat det. En spännande strategi från färgtillverkaren att göra en målarburk som ej går att sluta igen.

3. Visst tjejen hävdar att hon sa till mig att burken var öppen och att jag skulle vara försiktig. Men alltså tjejen VET om att jag inte lyssnar på henne och om det är något viktigt hon vill få fram så bör hon verkligen säkerställa att det kom in i mitt huvud som är fult av massa livsviktiga och kritisk information.

4. Tjejen noterade att jag
A) ej hade knutit soppsäcken, jag har prinskorvsfingrar och knyta saker är jag kass på
B) hon såg, hon till och med öppnade dörren till baksätet

Sammanfattning:

Tjejen skapade situationen.
Tjejen såg till att ej föra informationen vidare gällande situationen
Tjejen valde att ej förhindra en potentiell farlig situation när hon hade möjlighet att lyfta fram det olämpliga med att ha öppnade färgburkar staplade på höjd i en bil

Slutsats:

Allt är tjejens fel.

/D

Ps är det någon som vill köpa en Saab93 med en modern lite avant garde känsla över sig. Bra pris för läsare av denna blogg

11 comments:

Mamma Vilja said...

Det finns flyttfirmor, städfirmor och hantverkare. Varför inte utnyttja dem? Det verkar ju bli billigare. Fast det är klart, det blir inte lika underhållande för oss andra.

Dante said...

Frk Fri - Av samma skäl som jag inte kör en rangeRover sport har en segelbåt samt ett bättre boende i minst 3 europeiska huvdstäder. Det stavas P E N G A R.

Att anlita flyttfirmor och städfirmor hade visserligen varit nice men dyrt som fan, trust me jag har kollat upp vad det skulle kosta för dom att fixa hos oss.

/D

Anonymous said...

du framförde ju ytterligare ett nummer med en burk färg den dagen. för all del, var inte blyg, berätta.

och så hade du sönder ett fönster som uppvärmning, innan du kom igång med de stora paradnummeren, men att ta upp att du faktiskt kan ha sönder ett fönster är ju lika intressant som att prisa en ballerina från mariinskijteatern för att hon kan gå ner i spagat.

Dante said...

tjejen - Alltså det där med fönstret anser jag vara ditt fel igen.

Dom där barnsäkerhetspärrarna som finns på fönstren har vi kommit överrens om att vi ej skall använda eftersom jag inte kan öppna fönstret då. När du helt plötsligt hade satt på en sån spärr så visst jag ju inte vad det var som kärvade varpå jag ryckte till i fönstret tills det gick att öppna. Hur skulle jag kunna veta att du helt plötsligt hade använt sådana där spärrar igen?

/D

Anonymous said...

vad är det jag ser? sänker du dig frivilligt till ett barns nivå?

Dante said...

Kan ett barn öppna ett fönster fast spärren är på? I think not. Jag öppnade fönstret.

Jo tjena said...

Äsch, men det är lätt att få igen lock på målarburkar, är bara att ta en hammare och banka lite.

Anonymous said...

säger du att det så pass lätt? att han inte gjorde det då.

Mamma Vilja said...

Kära Dante,
Jag har inte sagt att det är gratis, men i erat fall så kanske det är mer ekonomiskt, eller ska jag säga mindre oekonomiskt? Det låter ju onekligen så.

Sus said...

flyttning, båtäagarskap och småbarn.. en sann källa till osämja!
Men jag vet hur det är att få hela bilen full med vit färg. PÅ Regementsgatan finns det MASSOR med gupp.. jag ogillar dem, ogillar att sakta ner fart och ja, då kör man.
I bagaget på min lånade bill låg 2 st 10-litersdunkar med färg. Nyköpta. Locket borde ju ha suttit på kan man ju tycka!
Men icke.
jag stod i tvätthallen på Statoil Bellevue i 3 timmar i finkläder och skurade bil den kvällen...

Hepp!

Anonymous said...

dante1.blogspot.com is very informative. The article is very professionally written. I enjoy reading dante1.blogspot.com every day.
online cash advance
bad credit loans