Sunday, October 28, 2007

Elva år

Senast var 1996, det är elva långa år sedan. Förstår ni hur lång tid elva år är?

Vad gjorde ni för elva år sedan?

För elva år sedan bodde jag i Hull uppe i nordöstra England. Jag hade precis påbörjat sista året på min utbildning. Hela englands prylen var gamla tjejens ide hon ville plugga utomlands och göra alla åren over there jag hatade skolan men var rätt nere i henne så jag hakade på. I england är det så skönt att man inte får missa några tentor eller uppsatser då får man vid terminens slut göra om dom, missar man igen så får man gå om hela året. Tvingas man gå om året så vinkar man bye bye till csn pengarna. För en som hatar att plugga så var det ju rätt skön villkor. Jag pluggade ekonomi och marknadsföring, något som var så tråkigt att jag ryser när jag tänker på det att jag fixade dessa tre år utan att ta omtentor är fan ett under.

Sista året vi hade flyttat in i en tvårum och kök lya på marlborough avenue tror jag, tjejen som pluggade på en annan site än jag fick ta bilen till skolan och hon körde min ljusbruna saab99 som gick som ett spjut! Jag var 23 år gammal och tjejen var 22 vi var så unga men endå så gamla. I Englans sågs vi som vuxenstudenter eftersom kidsen overthere kickar igång med sina universitetsstudier typ redan vid 17-18 års ålder. Många andra bodde i shared houses eller på campus men vi bodde som sagt i en mysig liten tvårummare, hade bil och var värsta samboparet. Jag brukade stå och gnälla över det inför mina pals men innerst inne så gillade jag det som fan mitt vuxna liv. Jag minns fan 1996 som ett av mina bästa år.

Höjdpunkter från 1996 mitt lag i england är Middlesborough, ett lag som likt en jojjo åkt upp och ner mellan divisionerna, det är första dom senare åren som dom är stabila i PL. Säsongen 96/97 så spelade borough i PL samtidigt som dom hade en fantastisk sejour i både FA cupen och liga cupen. Det var många matcher jag satt på puben och glädjes åt mitt lag (att vi när säsongen var slut 97 både blev relegerade från PL samt förlorade både finalen i cupen och i fa cupen var ju så brunt att det inte går att beskriva) men hur som hur jag satt på puben och såg en viktig match jag kommer faktiskt inte ihåg vilken det var. Det var mycket folk på puben och jag var där tidigt för att få en bra plats. Vis som jag var hade jag köpt med mig 5 pints till mitt bord så jag ej skulle behöva stå och köa vid baren igen och riskera att tappa min plats. Bra så. Framåt halvtid så var jag så grymt hungrig och ölen var slut. Jag våndades och led vad göra? Jo jag ringde till tjejen som var hemma i vår lya rätt över gatan bad henne komma ner beställa lasagne med pommesfrites (ja allt serveras med pommes i england) samt 4 pints till, bära över det till mitt bord. Minerna från dom andra lirarna från puben var pricless. Tjejerna i england är ju inte några skönheter precis och x tjejen var en riktig puma en sån där som folk vänder sig om när dom gick förbi. Så när den puma dyker upp på puben ger mig min mat och mina pints serverar mig vid bordet en puss på kinden och sen of you go love hem till lyan. Jag vart alfahanen jag var it. Alla grabbar unga som gamla var avis på mig.

Vad ingen av dom visste var ju att jag hade lovat tjejen att laga mat och diska resten av månaden.

Well jag skall inte sitta här och prata minnen mer. Vad jag vill få fram att elva år är lång tid. På elva år har massor hänt i mitt liv, en del är jag mäkta stolt över mycket ångrar jag och skäms för. Elva år elva år.

Det var alltså elva år sedan ifk göteborg vann något senast. Guldåren så bodde jag i england. 1997 flyttade jag till stockholm där fick jag uppleva ifk ett lag på dekis, jag har sätt aik, dif till och med bajen vinna, helsingborg, halmstad, elfsborg och malmö. Till råga på allt så har jag bott i stockholm dom åren sth lagen vunnit och i malmö när malmö vann.

Jag vill se mitt lag vinna live. Jag kanske inte är guds bästa barn men ge mig det här nu i alla fall. Jag vill vinna allsvenskan jag vill ha sm guld jag vill äta guldpytt.

Nu sticker jag till göteborg. Håll tummarna.

Älska blåvitt

/D

3 comments:

Sus said...

GRATTIS TILL GULDET!!!!!!!!

Det var de fan värda
Ps, var fyllan skön? ;))

Anonymous said...

Här åker man till Skottland och missar hela härligheten!! Shame on me!! MEN! ÄLSKA ÄNGLARNA!!

Anonymous said...

För 11 år sedan bodde jag i Tokyo. Det var en galen tid. Kanske bloggar jag om det en vacker dag.

Grattis till guldet och till din nya butik =D