Thursday, June 29, 2006

Reserapport Del 3.

Vi vaknade upp lite lätt bakfulla på matchdagen men laddade! Ingen var så sugen på att ge dom andra frukost på sängen så det blev noll frukost, det vart jag lite besviken på. Det jag vart positivt överraskad över var att vi var iväg från lyan så tidigt på morgonen!

Det som förvånade mig ännu mer var att ungtupparna ville gå in till stan vilket trots allt är en rätt bitig promenad. Självklart gnällde jag och bitchade kring detta jag ville dricka öl och äta mat och inte knalla omkring och titta på ack så intetsägande byggnader. Men med en rivande hunger en svettig skjorta och kalsongerna skönt korvade under skjortsen så gick vi och nådde slutligen fram till stan.

Då ringer en polare som precis kommer in med tåget, smart grabb som lagt lite business i tyskland precis i samband med matchen. jag gick och mötte upp med Jon medans humle och dumles (mange och kristians) uppgift var att hitta en bank och få löst lite kulor. När vi möts upp igen 20 minuter senare så är humle och dumle taggade som fan dom har hittat en "vänlig" kille som vill sälja tre plåtar till matchen till oss för bara 100 euro. Det lät ju lite billigt tyckte jag och tyckte det var skumt, jon spädda på det hela med att biljettsäljaren var samma kille som var på hockeyvm och sålde plåtar dvs knappast en kille som säljer biljetter för att vara snäll. Så jag kontroll frågade om det verkligen kostade 100 Euro, svaret vart nej. Det kostade 1000 euro per styck. Ridå.

Visst vill vi alla se matchen men att komma hem till tjejen och säga, du älskling det blir ingen semester för jag gick på boll för 9000 kr det hade jag inte velat göra.

Lite lätt besvikna så styrde vi kosan till en restaurang där vi intog en kombinerad frukost och lunch. en helt okej pasta och dagens första öl knäpptes och vi började må rätt bra! Vi blev kvar där och högg några bira men sen ville vi knalla ner till floden så då blev det in i affären och köpa öl därefter så promenerade vi ner mot gamla stan och vattnet.

Vi var alla helt nyktra vid detta tillfälle men då hände något underligt!

För att riktigt förklara det underliga så vill jag ta en paus och förklara för er icke fotbollsintresserade vad Mange och kristian är för filurer. Dom är casuals. Dvs dom lägger ner en jäkla massa tid på att ha rätt kläder på sig. Att klä ut sig i sverigetröjor och roliga hattar tutor är otänkbart för dessa killar, nä åt sådana julgranar fnyser man åt. Mange och kristian har ju sökt sig till jämlika och det är underligt hur många stone roses lyssnande burberry killar det finns i stockholm men dom samlar sig i ett forumet där det skrivs om hur härliga dom själva är och hur fula alla andra är. Mao manlig gemenskap när det är som bäst!

Jag själv har ju en viss förståelse för grabbarnas syn och råkar klä mig lika dan, helt omedvetet så klart, utan endast för hela jag osar av stil och klass.

Men men vad var det som hände som var så skumt? Jo grabbarna fick för sig att dom skulle köpa sverigetröjor och det gicks runt i inte mindre än i 4 affärer innan dom hittade en "snygg" tröja som dom köpte för sin sista ölpengar. Alltså grabbarna var inte fulla utan dom var vid sina sinnes fulla bruk. S K U M T!
Nu undrar ni varför jag lät dom spöka ut sig så där, varför jag inte hånade dom utan snarare stöttade dom med prylar som "nä du ser inte alls dum ut" "inget fel med sverigetröja, jag hade nog också köpt men hittar ingen i min storlek osv osv"

Självklart så skall jag så fort jag får lite tid över regga mig på dif grabbarnas forum och lägga ut bilder och denna berättelse så Mange och kristian blir ordentligt hånade inte bara av mig utan av alla!

Med sverigetröjorna så käckt på deras spröda axlar så kunde vi äntligen hitta ett ställe på en soft gräsplätt så vi kunde dricka ÖL!
Tysklandsmatchen såg vi inte vi satt på gräset och drack öl och jag kommer fan inte ihåg ett dugg vad vi pratade eller vad vi gjorde men vi måste haft trevligt. Det börjades gny om att grabbarna ville hem och byta om (ja dom började känna sig obekväma i tröjorna) Jon och jag var inte så pigga på att dra hem vi började ju bygga en stabil fylla så varför hem och riskera att hamna i en svacka liksom.

Men det blev hemfärd denna gång pallade vi inte gå för vi var nog inte helt nyktra, efter ca 45 timmar så fick vi en taxi som körde hem oss. En snabb kebab och sen upp på rummet för att duscha och byta om till matchen. Jag fick ligga på grabbarna för det fanns en syn att "det räcker med att vi är inne i stan en halvtimme innan match" dock lyfte jag fram det dumma i detta och jag ansåg att minst en timme gärna mer för att vi skulle få bra platser. Cred till grabbarna som tog till sig detta och efter en halvtimme så var vi alla nyduschade och ombytta (utom jon vars baggage stod inlåst på centralen)

Väl inne i stan så insåg vi att även om vi var ute dryga timmen innan kickoff så var vi ca 3 timmar för sent ute. Hade vi stannat i stan och intagit puben när tysklandsmatchen var över så hade vi varit homefree. Men näää hem skulle vi.
Det hela slutade med att vi hamnade på en resturang med uteservering som hade världens minsta tv. Ni vet en sån där tv man har i en husvagn, eller en sån tv man lägger på magen. Men vi såg matchen (jag såg bollen minst 9 gånger) och vi satt ner och öl serverades. Det där med att öl serverades stämde ju inte för mig. Fan fyllan från förmiddagen han ifatt mig och fick grym huvudverk. Återigen vi skulle inte gått hem! Så medans grabbarna hinkade bira så satt jag och sög på min öl och drack vatten som en älgkalv. Nåja ingen fara på taket jag skulle ju endå upp och köra 9 timmar nästa dag så det var ju kanske inte helt fel att jag inte söp ner mig.

Matchen var bra! Det var mycket svordomar och skrik när england gjorde mål men ännu mer skrik när vi gjorde mål. När vi kvitterade i slutet så var det dom vanliga sångerna "singing when u winning you only singing when u winning" och "who are U, who are U" ackompanjerande av två fingrar i luften mot engelsmännen på restaurangen bredvid. Övriga på vår restaurang vart inte så impade och Kristian blev neddragen av en livrädd tjej som typ sa "akta dig för engelsmännen"

Efter matchen så insåg jag att shit jag var den enda som var nykter, framförallt mange var aspackad. Well ca 40 minuter efter matchen så fick Mange bambi ben och det hela slutade med att han satt sovandes på en stol mitt på torget. Det gick förbi några 1000 person som alla skrattade åt killen och tog kort på honom. Vi andra fick ta pass för att sitta och vakta honom.

När han vaknade till dryga timmen senare så ville han gå hem. Tja varför inte jag menar hem kl 24 sista kvällen på vm, ett vm som bara sker vart fjärde år. Nä vi bad mange gå in och fixa vatten och sen hålla käften. Mange valde då en annan strategi, nämligen att bete sig dumt och på det sättet indirekt utsätta mig för fara. En fylletratt som mange kliver ju ingen på men om dom gjort det så hade jag fått hoppa in, vilket jag inte var så sugen på. Mange var helt omedveten att vi var på samma pup som kvällen innnan och att samma Wisemenkillar som ville slå honom under gårdagen satt där. Mange sjöng Dif sånger när han inte fick med sig övriga Göteborgare så kallade han dom för fittor. Kristian som vid det här laget inte heller var så nykter varpå även han ute på tunn is.

Jon som är AIk, dvs något som alla wisemen hatar fixade ju kvällen med bravur han sic sackade fram bland wismenkillar dukade på frågor var han varifrån och vad han gjorde där. Smart kille!

Till slut så gick det inte att stå emot manges tjat vi drog hem allihopa och vi somnade nog innan vi hann lägga oss. Jon hakade på eftersom han inte hade någonstans att bo och han somnade med huvudet under en stol på golvet bredvid kristian.

mange sov naken igen.

Slut reserapport del 3

/D

No comments: