Monday, December 31, 2007

Prins valiant!

Jag sitter och läser vad jag precis skrivit nedan i mitt tidigare inlägg och inser att jag kan framstå som hård. Det är jag inte, Dante är som ni vet en god människa!

För att återspegla detta så tänker jag berätta hur jag supportrar och stöttar vår lokala serietidningshandlare här på gatan. Jag är inget stor fans av serietidningar på något sätt, jag har aldrig prenumererat på någon tidning varken som liten eller stor. Men jag har ju trots allt läst lite fantomen, Prins valiant och spindelmannen.

Well hur som hur på samma gata som vi har butiken så är det en serietidningsbutik, jag har aldrig sätt någon människa i butiken, förutom ägaren som är en äldre herre. Han står där ensam dag ut dag in 6 dagar i veckan. Varje gång jag går förbi så undrar jag hur kan han överleva? Hyran måste vara asdyr, hur finansierar han den, han som aldrig har några kunder. Så en dag för några veckor sedan så gick jag in och köpte några samurajtidningar för 10 kr styck. Ehh fattar ni 10 kr styck, än mindre förstår jag hur han kan överleva han måste ju sälja 100 tals tidningar för att ha råd med typ biff en vanlig söndag. När jag köpte tidningarna så vart han så glad, han pratade med mig om sina tidningarna han var så gammal det var då jag beslutade mig för att bli en serietidningsläsare.

Jag insåg snabbt att köpa tidningar för 10 kr stycke föga skulle kunna stötta honom så jag föll då för prins valiant album som kostade 80 kr styck. Jag köpte 5 stycken så där på lite skoj eftersom jag mindes att jag verkligen diggade Prins Valiant som liten. Väl hemma så läste jag tidningarna i sträck så bra hehe! Så dagen därpå gick jag tillbaka för 5 tidningar till. Han blev så glad när jag kom tillbaka! Dels för att han fick lite sällskap men nog mest för att äntligen var det någon som förstod storheten med serietidningar typ. Han stod och pratade länge om tecknaren och vad han gjort, han skakade på handen när han stoppade tidningarna i påsen. Jag väntar nu på att han skall öppna igen efter nyårshelgen så jag kan köpa 5 tidningar till. Jag tror det är totalt 19 stycken i serien. Det blir lite halv dyrt men det är det fan värt. Jag får underhållning och minst tillbaka till när jag var grabb och serietidningsfarbron (som sist hade på sig en grå tröja med bamse och lilleskutt på sig) han får in pengar till sin verksamhet. Livets symbios när det är som bäst!

/D

2 comments:

Anonymous said...

Du är en fin människa du Dante.

När jag var liten läste jag:

Goliat
Finn & Fiffi
Tintin
Fantomen
Hulken
Kalle Anka
Bamse
Lilla Fridolf

Och nu när jag är vuxen läser jag:

Rocky
Dilbert
http://www.wulffmorgenthaler.com/

Dante said...

Bling du måste väl ha läst arne anka? Rockys föregångare liksom!

Rocky och Dilbert rockar den andra du rekar måste jag kolla upp

/D